CD

- The Kitchen Orchestra : Urs Blöchlinger, Marc Sierro, Yves Cerf, Maurice Magnoni, Claudio Pontiggia, Ian Gordon-Lennox, Carlos Baumann, Yves Massy, Raoul Esmerode, Beat Blaser

- Autant de pièces que de musiciens, pour ce big-band petit format.
Pièces en forme de portraits, pièces en forme d’hommages à des solistes admirables.

 - PL 126760 CD Plainisphare

 - "Histoires qui sont autant de chroniques éructées avec inventivité et joyeuses énergies" VOIR MAGAZINE

- "Yves Massy liebt die langen Bandnamen. Vor 22 Jahren versammelte er fast die ganze Genfer Musikerschaft in seiner Küche, und hörbar gabs da keine Probleme. Sondern schöne Musik für viele Bläser.

 Zwei Trompeten, Waldhorn, Posaune und Tuba, dazu ein vierstimmiger Saxophonsatz und ein Schlagzeug: Eigentlich war es eine Blasmusik, die Yves Massy in seiner Küche versammelte. Und für sie schrieb er ein Dutzend melodienseliger Stücke und gab jedem der Musiker sein Schaufenster.

Bekannte Westschweizer Figuren wie Maurice Magnoni, Yves Cerf und Claudio Pontiggia gehörten dazu, und der legendäre Saxophonist Urs Blöchlinger. Ein Stück Genfer Jazzgeschichte!" Beat rBlase

 Tracklisting

1 Hindemitheries 5:45
2 Zeppelin Ltd 6:24
3 Calle Negra 3:42
4 Let’s Cool One 5:53
5 Le Retour De 89B4 5:52
6 Marguerite Dufay Dans Son Répertoire, Vol. 1 3:08
7 Lou 5:29
8 Clockwise 2:58
9 Et Ta Noce, Hector ? 4:42
10 The Cheapest Hommage Al Señor Thelonious Monk 6:18
11 La Cumbia Del Combo Del Lobo Del Sandro Della Junction 4:24
Fr.12.00


Aux antipodes de la complaisance, la formule instrumentale choisie par Yves Massy (trombone), Philippe Ehinger (clarinettes) et Pierre-François Massy (contrebasse) sonde les chemins intérieurs de ces musiciens exigeants. Le trio, fondé en 1996, a su construire une cohésion, une interaction féconde. Nourri de musiques improvisées contemporaines, il a aussi un penchant pour les folklores populaires. Les compositions, presque toutes signées par Yves Massy, déclinent une sorte de musique de chambre aux atmosphères contrastées. L’écriture est fine, élaborée, tout en restant accessible à l’auditeur (Etudes II pour trio en constitue un bel exemple). On ne développera pas sur la technique et le son de chacun. Les trois musiciens, excellents, ont surtout quelque chose à (se) dire. L’acuité du propos habite l’album tout du long.

Fr.15.00


- Nocturne Schématique starts out from the idea of the trace : the idea of the imprint something leaves in its surroundings. The object has gone but remains present by its trace, its fragrance, its echo that will influence things to come. It is the history of history, the dominance of our past over our future. I compare it to homoepathic medicine : A curing substance diluted to the liwith of its disappearance or even beyond. IThe fluid we swallow is merely a memory, the trace of a substance that should make us healthy. Yes, it is this remembering that cures us ...
Nocturne Schématique : The music on this CD traces of our individual histories, of our biographies ; in each of the compositions you can find reminiscences of thousand of unwritten compositions ; in one piece you even find the imprint of a phone book falling on the piano. In the improvisations the group expands its tracks testing the liwiths of the liberty necessary to create lively and spontaneous music.
After the musical "4 minutes 33", after the rock-folk-jazz band "Aujourd’hui Madame" Yves Massy returns to a quiet and intimate music. The heart of the present CD consists of the trio Massy, Wintsch, Vonlanthen working since 1993 mainly on their own or sometimes also on compositions by Frank Zappa. Guest percussionist Olivier Clerc colors lyrics by Federico Garcia Lorca and William Blake. A mysterious, poetic and transparent night music..

Although perfectly concerting, the new opus of the trio - but which trio? le MEM(e) trio, pardi! - is not less disconcerting (…) An inclination for an insidiously menacing simplicity, something like the famous Magritte’s pipe, of which the painter curiously ensures that it is not one; to me, this music largely appears to reflect the fascinating and protean personality of its author Yves Massy which, under apparences of perfect urbanity, is a dadaïst (more than a surréaliste (…) This explains why the picture is so often crossed by eccentric tightrope walkers: Schubert wearing the Zappa’s moustache, and humming improbable "Ländler"; some Jews wandering into the indigo skies of Chagall; the kind mischievousness of Paul Hindemith; and a whole pleiad (bunch) of characters (…) Philippe Koller
- Orchestre : le mêm(e) trio

 - Musiciens : Philippe Ehinger, clarinettes, Pierre-François Massy, contrebasse, Yves Massy, trombone

Fr.15.00